08 December 2012

More and more metaphores

Mungkin aku ada belajar sesuatu dari apa yang telah berlaku. Membuatkan aku lebih nampak haluan dan tahu tindakan apa yang harus aku lakukan. Sungguh aku cuak, dan aku tahu kau juga. Kenapa saat genting macam ni tak kita manfaatkan masa yang Allah berikan dengan sewajarnya. Masa tu takkan kembali dan sangat berharga. Tak patut langsung masa tu diibaratkan seperti emas.

Sebenarnya aku tak nampak kebaikannya. Kita belajar, benefit seharusnya lebih daripada risiko bukan, dalam penyediaan ubat dan rawatan. Tapi ini, benefitnya samar samar. Ada macam macam cara sebenarnya, yang mampu memberikan hasil yang sama seperti objektif. Proses ini ibarat satu pusingan. Setelah penat dan letih apa pon kita tidak mampu buat bukan? 

Masa tu bukan lah emas. Lebih daripada itu. Jangan lupa tanggungjawab kita diberi nyawa. Apa medium kita selepas ini kalau medium tersebut tidak kita jaga? Hidup dalam kerugian itu adalah sia sia. 

Susah juga bila diberi kuasa, paling mudah untuk kita membuat dosa bukan?

No comments: