30 January 2014

Result OSCE

Dah lama dah result osce dah keluar, tapi baru sekarang aku nak tulisnye.

Alhamdulillah, semua station lulus. sebenarnya untuk osce ni kalau fail pon tak pe sebab boleh remed. and term gagal tu sendiri sebenarnya agak ezzajerit sebab bukannya markah 50 kebawah pon. even dapat B pon dah masuk ketegori fail.

Aku tak sangka langusung sebenarnya yang aku akan lulus semua station sebab I specifically remember ada banyak kesilapan yang aku buat yang memang fatal la. contohnya prescription ubat. aku lupa nak prescribe disposable syringe. aku ingatkan memang habis la. basic kot tuuu. kalau tak prescribe syringe macam mana nak draw ubat dari ampule, sedangkan ampule aku prescribe pulak. huuu. and then there's hearing exam. station untuk hearing exam ni senang sebenarnya tapi terlalu banyak exam dan procedure yang kena buat dalam masa 10 minit tu. cuba bayangkan, kena buat Rinne Test, Weber Test, Voice test, interprate audiogram dan 2 balance test. mana sempat. so dalam kekalutan nak buat semua hearing exam ni aku tertinggal laa voice test. lepas keluar dari lab tu baru aku teringat. huhu.

Tapi Alhamdulillah bila check result 2 hari lepas tu, semua station lulus. aku ingat lagi, razima tak habis habis mengingatkan aku pasal test test tu semua. I don't like it. aku ni jenis yang tak suke ingat balik exam. prinsip aku bila dah habis exam, dah. jangan duk cerita cerita balik. bukan boleh buat apa. menambah kerisauan je kan. tapi kawan2 aku semua jenis yang suka cerita. kadang kadang aku elak dengar, kadang kadang aku sound direct je. annoyed.

Station yang aku rasa ada potential untuk fail juga ialah Injection and Reflex. sebab masa injection tu aku macam hang. lepas tu lupa nak discard needles dalam bin. huhu. yang reflex tu pulak salah teknik. sebab sepatutnya masa buat babinski tu kena tekan sikit. baru nampak effect.

Sebenarnya walau macam mana prepared nya kita, kita keep on practice and hafal, tapi kalau Allah nak kita terlupa masa dalam station tu, macam tu la. so doa la memohon kelancaran lidah dan fikiran. dan kalau kita rasa teruk macam mana sekalipun kita perform the procedure, tapi kalau rezeki dah tertulis, no one can change it. tawakal la. jangan cakap je, but mean it.

No comments: