12 January 2014

Paun

Assalamualaikum wbt. hi!

I don't have a specific topic to share in this post. I just feel like writing a bit.

Pagi tadi aku ke paun. Paun tu nama singkatan untuk Pasar Unpad. aku pergi dengan tujuan main nya ialah untuk beli bantal. kehkeh. dapat la sambar satu. belang belang lagi. macam zebra dah. sebab selama ni pon aku tido pakai satu bantal je dan seekor teddy bear yang menemani. aku rasa dah tiba masa aku beli satu lagi bantal untuk menambah keselesaan tidur aku.

Masa pergi Paun, macam biasa, ramai manusia. aku dan syafiqah gerak pukul 6.10 pagi cam tu, pinjam motor shila. dan sampai sampai cuaca sejuk sangat. mendung je. bila bila masa je nak hujan nampak gayanya. aku dengan misi mencari bantal, syafiqah dengan misi mencari stokin. pelikkan pergi pasar semata mata nak cari mende alah camtu. tapi bende camtu la murah bro. 3 stokin baru 10ribu, bersamaan 3 ringgit. stokin bukan yang jerlus tu, tapi yang bercorak dan cantik lah.

OTW balik aku nampak laa pengemis. ramai. lepas satu satu yang lalu sebelah diriku ini. aku rasa nak derma, tapi duit besar je yang ada. uhuk.

Lepas tu nampak lagi seorang pengemis. lelaki. sambil mengemis dia takbir rasa nya. tak ingat sangat. aku ni dah la pantang dengar takbir. tu feveret aku tu. aku nak derma, tapi susah nak ambik dompet dalam beg sbb tengah pegang banyak barang. uhuk.

Tapi in the end, syafiqah jugak yang bagi. dan pengemis lelaki tadi terus bacakan doa dan nampak sangat happy. aku rasa menyesal disitu.

Ibrah yang aku dapat ialah, bila masa yang sesuai untuk kita nak menderma? jawapannya takde. bila tengah senang, ada alasan yang tersendiri, apatah lagi tengah dalam kesempitan wang, lagi laa banyak alasannya. kadang kadang aku rasa berdosa. soalnya, aku nampak insan lain yang dalam kesusahan, tapi aku yang mampu cuma berdiam diri. aku yang memilih untuk tak nak bagi. sedangkan duit yang boleh diberikan tu, tak menjadi penyumbang kekayaan aku. dan duit yang diberi juga bukan menjadi penyumbang kemiskinan aku.

Pernah juga aku baca, duit yang kita rasakan milik kita tu bukan milik kita tapi milik orang lain. disini maksudnya duit yang ada pada kita tu harus dibelanjakan dijalan Allah. contoh, digunakan untuk berdakwah, nafkah, zakat, memberi kepada orang lain dan dan kalau ya lah untuk diri kita sendiri, pasti bahagiannya sangat lah sedikit. paling paling, untuk meneruskan hidup di muka bumi, untuk menjalankan kewajipan kita sebagai hamba. dan yang confirm satu satunya harta kita ialah harta yang disumbangkan. tu lah harta yang konfirm kita punya. convert terus jadi pahala pulak tu. huihh.

Nak menderma perlukan latihan hati.

No comments: