07 October 2014

Raya Haji

Okeh Assalamualaikum chu olls

Hari ni dah 14 zulhijjah eh? aku pon x berapa sure sebab tadi masa pagi aku check islamicfinder dy kate hari ni 13, so memandangkan dah lepas maghrib aku assume dah 14 lah kan. maka dah tamatlah tempoh kita bertakbir secara besar besaran tu. haih akan aku rindu suasana itu. tak rasa aman dan damai ke bila dengar semua pelusuk tengah bertakbir. aura dia lain macam. macam indahnyaaaaa rasa. kan kan. ke aku je rasa macam tu eh.

Masa raya haji haritu aku kurang berpartisipet sangat sebab takde mood. mungkin ada masalah hormone aku rasa. pagi pagi bangun siap siap mandi pakai baju teghuih pergi semayang raya. balik tu baru tangkap tangkap gambar kenangan sebelum tukar pakai tshirt korban. lepastu makan nasi impit+kuah kacang yang wani masak which is delisyes and also razima's bryani and ayam masak kari pekat. tu pun sedap gak.


Lepas tu baru lah kitorang pergi ke area tempat korban tu untuk tolong apa yang patut. memandangkan aku buat kerja lambat, aku bagi razima laa yang potong potong semua tu. aku stress betul kalau kena kupas kulit potato. susah kemain aku rasa. cabaran fear factor. tapi best laa dapat borak borak sambil potong carrot and timun untuk dibuat acar.

Usrah jap lepas tu sambung masak kari kambing. ni pun cabaran gak. sebab rasa dia pelik sikit. aku ni kalau bab nak merasa agak fail. selalu tak dapat detect apa yang kurang atau terlebih. so kitorang pakat modify modify laa. memule pindah kan dari satu periuk, jadi dua. lepas tu satu periuk dah hangus. hahahaha. terpaksa pindah daging kambing tu masuk dalam satu lagi periuk. lepas tu masin la, hangit sikit la, rempah kuat sangat laa. macam macam sungguh. last last maghrib baru setel semua.

Malam macam biasa jeee, makan tengok video gitu gitu je. aku memang tak enthusiastic langsung untuk raya korban kali ni. tak tahu kenape.

Korban, ape tu. cliche gila kan tanya macam tu. tapi baru kali ni aku sedar, korban tu CINTA. fullamak woiihh. bahasa cinta yang bukan je di kata namakan, tapi perlu dikerjakan. kalau betul cinta, bukti cinta tu la pengorbanan kita. dan cinta yang paling utama ialah Pemilik cinta tu sendiri lah.

Kalau benar cinta, kalau benar taqwa, korban lah di atas jalan nya. wallahualam.

Astaghfirullahalazim astaghfirullahalazim astaghfirullahalazim

No comments: